Op dit moment misschien wel het meest actuele onderwerp in de media: grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Ondertussen zal iedere werkgever er zich wel bewust van zijn, dat dit ook binnen zijn of haar organisatie de benodigde aandacht nodig heeft. Maar hoe doe je dat als werkgever?
Zorg voor een duidelijk protocol en breng deze onder de aandacht
Het klinkt vaak makkelijker dan dat het is: een duidelijk protocol opstellen voor bepaalde situaties en deze onder de aandacht brengen van je medewerkers. Maar het is wel zeer belangrijk dat dit gebeurt. Werknemers weten dan wat ze in bepaalde gevallen ’t beste kunnen doen. In een protocol leg je concreet vast welk gedrag niet is toegestaan en wat de sancties zijn, wanneer iemand zich niet aan deze gedragsregels weet te houden. Breng het daarnaast regelmatig onder de aandacht bij de werknemers. Denk hierbij aan het delen op intranet, verschillende social media kanalen, mailverkeer en nieuwsbrieven en pas het protocol altijd consequent toe.
Heb een vertrouwenspersoon, een duidelijke klachtenprocedure en doe altijd onderzoek
Misschien wel het allerbelangrijkste: zorg voor een vertrouwenspersoon binnen de organisatie waar werknemers terecht kunnen om in vertrouwen hun ervaring(en) te delen. Daarnaast is het essentieel dat er vervolgens een duidelijke klachtenprocedure gevolgd wordt. Dit zal leiden tot het voorkomen en bestrijden van ongewenst gedrag. Wanneer er een vermoeden bestaat van grensoverschrijdend op de werkvloer, dan is zorgvuldig onderzoek van groot belang.
Officiële waarschuwingen en ontslag
De gevolgen van grensoverschrijdend gedrag kunnen zelfs leiden tot ontslag. Voordat je als werkgever iemand op deze gronden kunt of mag ontslaan, zul je eerst een gedegen onderzoek moeten afronden. De werkgever moet er alles aan doen om de onderste steen boven te halen. Dit is uiterst belangrijk omdat het hier gaat om zeer ernstige beschuldigingen, die grote gevolgen kunnen hebben op iemands toekomstige leven.
Grensoverschrijdend gedrag is een beladen en lastige kwestie in veel organisaties. Daarom wordt het te vaak verzwegen. Als werkgever is het van belang om dergelijke kwesties niet uit de weg te gaan. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen, maar volledig voorkomen van dit type gedrag is simpelweg onmogelijk. Creëer daarom een veilige werkklimaat waarin werknemers ook lastige kwesties kunnen aankaarten. Wanneer iedereen zich ervan bewust is dat bepaald gedrag echt ‘not done’ is, dan kan de werkgever incidenten voorkomen of snel overgaan tot een transparante aanpak.
Misschien blijft het lastig voor jou als werkgever om zo’n delicaat onderwerp bespreekbaar te maken binnen jouw organisatie. Of zoek je een meedenkende partner om goede protocollen en de juiste werkklimaat voor jouw werknemers te creëren? Ter preventie of als nazorg? Neem vrijblijvend contact op met de Everybody Groep, dé all-in-one partner voor werk en gezondheid. In goede tijden én uitdagende tijden kun je bouwen op een multidisciplinair team onder een dak: van vertrouwenspersoon, arboarts tot en met psycholoog of leefstijlcoach.
Wij helpen jou en jouw werknemers verder!