Vanaf 15 februari 2022 geldt het nieuwe advies over thuiswerken: werknemers kunnen naar kantoor terugkeren. Hierbij geldt wel de kanttekening: werknemers kunnen maximaal 50% van hun werktijd op kantoor werken. Het is natuurlijk wel wennen voor iedereen, maar werkgevers zullen ook vaak de werkomgeving en -situatie moeten aanpassen. Er bestaat geen vastomlijnd plan voor elke werkgever, maar hieronder bieden wij een aantal praktische handvatten. Zo kun je als werkgever ervoor zorgen, dat de werknemers veilig en met plezier op kantoor kunnen komen werken!
Spreiding van werktijden
Bied je werknemers de mogelijkheid om gespreid naar kantoor te komen. Het is hierbij verstandig om in teamverband volgens een rooster te werken, zodat betrokken collega’s van elkaar weten wie wanneer op kantoor werkt. Sommige bedrijven gebruiken hiervoor een speciale reserveringsapp, maar een kantoorrooster via MS Teams is net zo handig.
Hybride vergaderingen dragen ook bij aan gespreide werktijden, omdat niet iedereen dan ook daadwerkelijk naar kantoor hoeft te komen.
Hiermee voorkom je dat er teveel mensen tegelijk op de werkvloer zijn. Officieel is de 1.5 meter-regel vervallen, maar geef je werknemers letterlijk en figuurlijk die ruimte. Sommigen vinden het namelijk nog altijd spannend om in groepsverband te zijn.
Spreiding van reistijd
Het vaste stramien van ’s morgens tussen 7 en 9 uur naar werk reizen, moeten zowel werkgever als werknemer enigszins ‘loslaten’. De medewerker is nog steeds zelf verantwoordelijk voor zijn/haar keuze van vervoer naar werk. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan OV reizen buiten de spitsuren. Als goede werkgever kun je dit bespreekbaar maken: zijn er echt onoverkomelijke obstakels, als sommige werknemers liever later of zelfs vroeger willen reizen? Maak het bespreekbaar en probeer gezamenlijk naar alternatieven te zoeken. Wellicht is dan praktischer om belangrijke meetings, waarbij fysieke aanwezigheid vereist is, op ‘slimme’ tijdstippen te plannen. Tijdstippen, die ook optimaal zijn voor werknemers die op rustige tijden met OV reizen.
Omgaan met corona uitval
Het is natuurlijk nooit te voorkomen, dat werknemers een positieve coronatest hebben of zelfs door corona ziek thuis zitten. Zorg voor duidelijke afspraken conform de regels van de Rijksoverheid: een positief geteste werknemer blijft thuis. Daarnaast moet je als werkgever zoveel mogelijk proberen om verdere verspreiding binnen de organisatie te voorkomen. Is de betreffende werknemer in nauw contact geweest met andere collega’s, maak dan bespreekbaar dat zij alert zijn op ziekteverschijnselen. Of adviseer ze om zichzelf te testen of tijdelijk thuis te werken. Dit geldt natuurlijk ook in gevallen, waarbij de partner of huisgenoot van de werknemer ziek. Als werkgever kun je gebruik maken van de regeling voor onbelaste thuiswerkkostenvergoeding.
Veilige inrichting van werkplek
Beperking van aantal werknemers op de werkvloer versterkt het gevoel van een veiliger werkplek; er wordt letterlijk en figuurlijk meer ruimte geboden aan werknemers om de kans op besmetting te verkleinen. Andere opties zijn: extra werkplekken creëren in kamers die voorheen wachtruimtes waren, aangegeven van looproutes (eenrichting) of plexiglas bij de balie en tussen werkplekken. Ook in deze tijden geldt: zorg ook voor ergonomisch verantwoorde werksituaties, zowel op kantoor als op de thuiswerkplek.
Nog een belangrijk aspect voor een veilige werkplek: besteed aandacht aan voldoende ventilatie. Dat was in het verleden al een belangrijk punt voor een gezond binnenklimaat, maar is nu essentieel als tool tegen ziekteverzuim. Via de website van de Rijksoverheid lees je meer over ventilatie en luchtverversing in binnenruimtes. Doe er je voordeel mee!
Everybody Groep denkt graag mee met werkgevers om deze hedendaagse uitdagingen in goede banen te leiden: van preventie tot en met nazorg. Van arbodeskundige, arboarts, psycholoog, ergonomisch adviseur, leefstijlcoach tot en met fysiotherapeut.
Ben je een werkgever, die een zeer ervaren partner zoekt om de interne organisatie te optimaliseren in deze uitdagende tijden? Wij hebben voor elke organisatie de passende oplossingen. Met onze unieke Andersom Denken-pakketten ontzorgen wij organisaties op het gebied van het terugdringen van ziekteverzuim. Wij dragen de kosten van de behandelingen, die normaliter rusten op een werkgever en nemen de kosten van arbodienstverlening en verzuimbegeleiding over voor een vast maandbedrag per medewerker.
Everybody Groep heeft ook een structurele oplossing ontworpen voor medewerkers die niet meer op hun plek zitten door conflicten, boventalligheid, ziekteverzuim of reorganisatie genaamd ‘Nu van Werk naar Werk’. Dit houdt in, dat wij samen met de medewerker eraan werken om een moeilijke werksituatie in positieve zin te veranderen. Zo ervaar deze nieuwe kansen, andere perspectieven en veel meer werkplezier. Wij van Everybody Groep zijn ervan overtuigd, dat wij voor elke werknemer passend en leuk werk kunnen vinden. Zo brengen wij iedereen letterlijk …van werk naar nieuw werk.
Dus neem vrijblijvend contact op met Everybody Groep, de all-in-one partner voor werk en gezondheid.
www.everybodygroep.nl/andersomdenken
www.everybodygroep.nl/werk
088 246 04 04
info@everybodygroep.nl
Bronnen:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemen-en-werken-in-coronatijd/thuiswerken-in-coronatijd